mandag 18. juli 2011

Være føre var

Etter rådføring med Turid Rugaas skal jeg kjøre mer konsekvent linje med det stoppende håndtegnet. At pupillene trekker seg sammen har med at adrenalinet stiger å gjøre, og når det har kommet så langt er det like før det kommer en reaksjon.
Så jeg må være tidlig tidlig ute med å gi håndsignalet. Nærmest før jeg ser noen endring i Kaisa i det hele tatt. Er jeg i en setting der det kan tenkes at hun kan gire seg opp, så skal håndtegnet gis og holdes, for at hun skal skjønne at det ikke er noe i omgivelsene hun behøver å engste seg for, eller bry seg om.

Håndsignalet er jo også et tegn for ro, og det skal ogå forsterkes de neste ukene. Det skal brukes konsekvent: før noe skjer, hvis Kaisa maser, når jeg vil ha mat i fred, ved lyder utenfra osv.

Det er vanskelig å tilpasse aktivitetsnivået til Kaisa, for å holde stressnivået lavt. Hun trenger mosjon for helse og ledd, men blir det for mye får hun vondt og blir stresset. Hun trenger miljøtrening, men blir det for mye, så blir hun stresset.
Fremdeles ligger det to store stressfaktorer i bunn, som det tar tid å bearbeide.
1.HD, tilpassing av hverdag og mestring av smerter.
2. Oppløsning av ekteskap. Pappaen hun har hatt i 6 år, er borte.

Mens Whisky har vist mest tegn på tristhet og vært gidalaus og molefonken, har Kaisa fått økt stressnivå og begynt å mase. Individ, individ, individ!

Parallellgåingen vi har begynt med har gått over all forventning. Men jeg må passe på at hun får nok hviletid og minst en dag i uken der det skjer INGENTING! Kanskje litt godbitsøk og ligge litt i hagen. That's it.

Jeg er veldig heldig å ha så gode rådgivere, og hvis noen lurte på det så fungerer treningsmetodene til Turid Rugaas så absolutt. De involverer ikke så mye dill dall, bare trening på et vis som hunder virkelig forstår. Det kan hende det tar litt lenger tid, men du får en rolig trygg hund som vet at du forsøker å kommunisere og respektere ham eller henne.

3 kommentarer:

  1. SÅ godt Turid nok en gang kan hjelpe.
    Dama er jo genial!!

    Håper dere får det til og at det hjelper :)

    SvarSlett
  2. Interessant det du skriver. Men ang håndsignalet, så sa turid dette til meg også. Men skal vi bare bruke det selvom de iikkemnødvendigvis skjønner det i den settingen vi bruker det? For jeg sliter iblant med å bruke det ute,fordi tellus på død og liv skal foran meg! eller foran hånda.. så ute sliter jeg med å bruke dette:s

    og apropos paralellgåing, så må vi få til en trening snart:D

    SvarSlett
  3. Therese
    Den løsningen jeg og Line kom fram til var at man må kombinere bruk av kontaktltyden med håndsignalet. Lyden skal de jo reagere på nærmest på refleks hvis man trener den inn godt nok, så kan man vise håndsignalet.
    Og det var bedre å bruke det "for mye", for sikkerhets skyld. Vi klarere jo ofte ikke å se når stresset egentlig begynner å stige.
    Må få til en treningsrunde, ja:)

    SvarSlett