fredag 10. juni 2011

Å lære hunden å jobbe for lek?

Jeg blir litt paff når jeg leser om hvordan man skal trene hunden opp til å elske en viss type lek fra den er valp, slik at man kan bruke dette som en meget motiverende belønning senere.
Noen råder til og med folk til å droppe å gå tur, og bare trene på leking i en periode.

Jeg kan se at man kan få en hund som er vill etter leken, og hvor stressnivået til hunden kanskje stiger i en treningssituasjon pga forventningen til kanskje å få leke. Men er det sunt?
Mange snakker om å at de styrer hundens stressnivå før, under og etter trening. Går det virkelig an?
Hunden skal lære å slappe av på kommando i pausene. Går det an?

Ville det ikke vært bedre å legge opp treningen slik at hunden klarer å slappe av så godt som mulig av seg selv? Trene så mye som hunden kan takle uten å bli stresset.

Mange klager også over at hunden deres ikke er ivrig nok når de trener det ene eller andre. Eller at hunden ikke vil jobbe for lek. Spørsmålet deres er hvordan de skal få hunden til å bli leke-gal.
Hvorfor?
Hunden din er kanskje bare ikke leke-gal. Da må du finne en annen belønning. Helt greit for meg, siden ballkasting og drakamp ofte stresser hunder for mye.
En annen mulig årsak til at hunden din ikke er motivert kan være at hunden din enkelt og greit ikke synes det dere trener på er morsomt. Kanskje har ikke hunden lyst til å drive med lydighet eller agility. Kanskje synes den du stresser for mye i situasjonen...

Det er fint at mennesker vil trene og jobbe med hund. Men jeg skulle ønske at flere kunne la hunden selv få velge hva den faktisk liker å trene på. La hunden finne ut av sine egne interesser og evner. La den prøve forskjellige ting, og finn ut hva den faktisk trives best med.
Samtidig kan du bli bedre kjent med hunden din, og finne ut hva den helst vil ha i belønning.
Kanskje er det mat, kanskje å hoppe i en vanndam, eller bli klødd bak øret. Eller kanskje den liker lek. Hunder er forskjellige med forskjellig smak. Ta det som en utfordring å finne ut hva hunden din selv foretrekker av aktivitet og belønning!

2 kommentarer:

  1. fint innlegg! og er veldig enig med deg! Jeg har en god stund prøvd å finne ut det ang treningmotivasjonen til hundene, om dette har mer med eieren å gjøre enn vi egentlig tror. Både Luna og Tellus elsker å jobbe,og jeg har aldri vært i nærheten av å oppleve at ingen av de virker demotiverte. Men dersom jeg merker til tendenser til dette dropper jeg jo instinktivt å trene på det de ikke viser no særlig interesse for. så kan jo ha noe med det å gjøre, at det er vanvittig viktig for meg at hundene syns det de gjør er gøy, og bli stolt av jobben de gjør..

    for jeg møter veldig ofte eiere som sier at hunden deres ikke vil trene og ikke gidder gjøre noe osv, mn helt ærlig tror jeg det ligger i at folk er dårlig til å legge opp trening riktig.. men, jeg har jo ikke noe bevis, i og med at jeg kun har to hunder å se til, og begge er treningsglade.

    Og ang lek, så bruker jeg faktisk dette i trening selv. Men jeg er jo godt inne i både bruks og lydighets miljøer, og jeg skal innrømme at jeg OFTE synes synd på hundene, fordi leken blir vanvittig overdreven og slitsom:s f.eks i rundering hvor hunden flyr fra figurant til figurant og får ballek hos hver av disse mange ganger på rad, er for meg helt grusomt:s

    Men lek med måte er jeg veldig for, men dessverre overdriver de fleste veldig:s Tellus er veldigflink til å roe seg og slutte når jegslutter, og i pausene av treningen legger han seg bare ned i gresset og koser seg, mens de andre hundene virkelig ikke klarer å slappe av mellom slagene at all.. så jeg velger å tro at jeg driver litt sunnere trening av hundene ennde fleste, selvom antageligvis mange mener jeg burde roe ned:)

    SvarSlett
  2. Du har jo fokus på at han skal ha et lavt stressnivå, og det hjelper jo på alle plan. Ikke alle er så flinke til å gjennomføre det. Fikk selv kommentarer på at Kaisa ikke ble gira nok på draleke, når jeg trente grunnferdigheter. Men hun jobbet bedre for godbiter, ble bare stresset når jeg skulle være hypergira med leken. Lek med måte er jeg enig i.

    SvarSlett