søndag 22. mai 2011

Burtrening og en flink liten gutt

Hittil har vi hatt to økter med burtrening. Jeg brukte shaping til å få Whisky til å finne ut av seg selv at å gå inn i buret= godbit. I løpet av de få minuttene vi har trent, har jeg til og med begynt å lukke døren i et par sekunder. Nå er han jo vant til å sitte i bur fra før, så jeg kan gå fortere fram enn hvis han ikke hadde gjort det tidligere. Poenget nå er å gjøre buret til et trygt sted hvor han aldri skal trenge å være urolig. Derfor starter jeg treningen med buret plassert i det rommet jeg vil at han skal oppholde seg når han må være alene hjemme på sikt. Jeg satser på at det også kan gjøre alene-hjemme treningen litt enklere, siden han forhåpentigvis også vil forbinde rommet med at noe hyggelig, trygt og rolig skjer.

I dag drev jeg og ryddet i en skuff, og fant en tyggepinne. Siden jeg var rett i nærheten av buret til Whisky, og Whisky var sammen med meg og fulgte med på hva jeg drev med, så tok jeg likesågodt tyggepinnen med eg til buret og satte meg ved siden av. Whisky gikk inn i buret siden jeg satt ved siden av det, og jeg i treningsøktene har matet ham med godbiter gjennom gitteret. Så stakk jeg tyggepinnen inn til ham, og han spiste fornøyd. Burdøren sto åpen. Etter at han hadde spist godbiten, la han seg ned inne i buret for å slappe av. BINGO! Akkurat det jeg håpet på.

Inne i buret har jeg lagt et tykt pledd og en pute siden Whisky er et lite luksusdyr som liker å ligge godt og mykt. Det er viktig at treningen foregår rolig, så han ikke blir stresset eller gira, siden hele poenget er at han skal slappe godt av i buret når han etter hvert får det ut i bilen.

Et annet lite lyspunkt var at han faktisk valgte å sove halve natten nede i første etasje i natt. På egen hånd. Han pleide å sove ofte på sofaen i stua, men etter at jeg ble alene her, har han sovet oppe sammen med meg og Kaisa hver natt. Så han begynner tydeligvis å venne seg til endringene her. Det er godt å se.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar