søndag 29. mai 2011

Burbruk

Jeg driver for tiden og trener Whisky til å trives i det nye buret sitt. Jeg vil understreke at dette buret er KUN til bruk i bil! Han er engstelig dersom han er alene i bilen lenger enn et par minutter. Buret han har der er etter min mening litt lite, og derfor jobber jeg med å gjøre det nye større buret hans til et sted han føler seg trygg.

Bur bør etter min mening ikke brukes innendørs. Mange putter dessverre hunder om ikke takler å være alene hjemme, i bur for at de ikke skal tygge istykker inventaret, gjøre fra seg i huset eller annen uønsket oppførsel. Man må dessverre lære hunden å mestre det å være alene gradvis. I tillegg må man sørge for at hunden får nok stimulans, spesielt mentalt.

Mange påstår at hunden trives i buret sitt, og vil velge det selv. Ja, da er det i hvert fall ikke nødvendig å lukke døren, eller beordre hunden til å gå dit. Hvis du vil gi hunden din en "hule", så trenger du ikke bur. Du kan legge en hundeseng under et bord eller en trapp og se om hunden din vil ligge der.

Her i huset har hundene hele huset når de er alene. Kaisa veksler mellom å ville sove på teppe, på gulv eller i sofa/seng. Whisky trives vanligvis best i sofaen eller på den største haugen av tepper eller en annen forhøyning.

Det er ikke en akseptabel løsning å putte hunden i bur dersom den ikke trives alene. Prøv å sette deg inn i hundens situasjon. Hvordan ville du selv ha trives med å bli sperret inne på et lite rom uten vindu, tv,radio, bøker, aviser eller muligheten til å beskytte deg mot alt det farlige som fantes utenfor? I tillegg har du blitt forlatt av den som gir deg mat og omsorg, den so har muligheten til å slippe deg ut av det lille rommet. Og du føler deg slett ikke sikker på at vedkommende kommer tilbake...

Derfor er alene-hjemme trening viktig. Jeg vet at du er glad i hunden din. Så legg inn litt ekstra tid og energi på å gjøre den trygg. Det fortjener den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar