tirsdag 27. september 2011

Pet Dog Trainers of Europe konferanse vel overstått

Denne helgen har vært helt fantastisk spennende og lærerik. Vi har forberedt og jobbet mot dette i mer enn ett år. Forelesninger om alt fra hyperaktive hunder, ulvens viktige rolle for å beholde en sunn balanse i økosystemer, seksualatferd hos hannhunder og hundens følelser. Forelesere fra bla England, Tyskland, Sverige og David Parsons helt fra USA.

I tillegg hadde vi deltagere fra hele Europa og til og med Taiwan!

Etter forelesninger om kostholdets betydning både som forebygging og behandling av for eksempel HD, går vi nå over til råforing. Etter Are Thoresens beskrivelse av symptomer på en svekket lever, håper jeg at jeg endelig har funnet løsningen for Kaisa.

I tillegg fikk jeg gode tips om hvordan å behandle hennes tendens til hyperaktivitet. Det er godt å ha tilgang til ressurspersoner fra hele Europa som kan bidra med sin kunnskap og ekspertise.

Neste år blir konferansen i Edinburgh, og jeg begynner å spare med det samme, for dit skal nemlig jeg!

6 kommentarer:

  1. Eg er på jakt etter ordentlig info om råforing. Hadde du hatt lyst til å skriva ett detaljert blogginnlegg om dette.
    Mye av det eg lure på er:
    Eg har hørt at dei ikkje ska ha så mye ris? Skal man hels bruka brun ris?
    Eg har hørt at hundar ikkje skal ha løk eller kvitløk.? Går det på mengder til ein viss grad? Eg vett jo at dei bruke kvitløk i ett preparat til hundar som skal hjelpa mot flått. Kanskje dei fjerne någe stoffer som e giftige for hundar i den kvitløken?
    Ang lever så e jo lever ett av de organene i kroppen som skal samla opp giftstoffer. Det e jo ikkje så farlig hvis dyret ikkje har fått i seg så mye giftstoffer i si levetid men i moderne jordbruk så gir man mange ganger dyrå mye rart for at det skal bli mye mørt kjød på de så fort så mulig.
    Ang. fisk så har eg hørt at hundar ikkje skal ha råe fisk fordi fiskebeinå e skadelige? Eller kjøre man fisken i blendar?

    SvarSlett
  2. Anonym: Jeg er i startfasen selv og under opplæring:) Men denne artikkelen har masse informasjon: http://www.amerikanskbulldog.no/index.php?option=com_content&view=article&id=46:raforing-om-hunden-fikk-velge-selv&catid=34:ernaering&Itemid=56
    Ellers kan du kikke innom her: http://www.holistiskhund.no/?page_id=142
    Jeg var så heldig å ha tilgang til Inga, som har drevet med dette i 11 år, i helgen. Hun overbeviste meg, sammen med Are Thoresen om at det var verdt å prøve.

    SvarSlett
  3. Takk for mer info. Eg er på storjakt etter sånt nå og eg har ikkje någen rundt meg som eg kan mase på. :-P
    Hunden min; Emma MÅ få gå på råforing nå tror eg. Eg har alltid hatt mistanke om at hudproblemene hennas skyldes matallergi men nå er problemene blitt så ille. Blei ennå meir overbevist etter å ha lest blogginnlegget som Tellus / Therese skreiv om Are Thoresen sitt foredrag.

    SvarSlett
  4. Ja, det var veldig interessant og lærerikt. Jeg har bare begynt å blande ut tørrforet med vom og hundemat og kokte moste grønnsaker. Man skal jo liksom etterligne det de ville fått i seg dersom de hadde nedlagt et byttedyr, og det betyr jo også innholdet i magesekken. Jeg gir i tillegg løvetann som jeg har tørket, ettersom det skulle hjelpe leveren. Lykke til:) Og bare spør, så kanskje jeg kan peke deg i en eller annen retning.

    SvarSlett
  5. Jepp, her i huset har sparegrisen flyttet et VELDIG synlig sted sp den blir matet masse nå og blir skikkelig feit! :-) Edinburgh, here we come!

    SvarSlett
  6. Det er planlagt et seminar med Marc Bekoff, forfatter av blant annet Dyrenes Følelsesliv, i juni neste år, også i Skottland. Prøver å friste noen til å bli med meg:)

    SvarSlett