lørdag 16. april 2011

Vær snill mot hunden din!

Jeg blir så trist når jeg hører om valpekurs der folk oppfordres til å "ta" valpen. Det er hunde-babyer det er snakk om her, småbarn! Hva slags instruktører er det som tar seg betalt for å oppfordre til vold mot valper? Bare så det er sagt: Du skal aldri straffe en valp! Du skal lære den hva du ønsker at den skal gjøre, og unngå at den får dårlige vaner. Det er din jobb som valpe-forelder. Jeg vet at hunde-eiere som går på kurs regner med at instruktøren kan sine ting. Men det er dessverre ikke alltid tilfellet. Når man hører om kurs der instruktøren har privattimer før kurset med hver valp for å faktisk "ta" valpen. Altså skremme den, legge den i bakken og nakkeriste den, da er det nummeret før jeg gir opp. Det er dessverre ikke uvanlig at man får hunder på konsultasjon som har fått denne type behandling.

Det er ikke greit å ta hunden i nakkeskinnet, rykke i båndet, sprute vann eller lese paragrafer. Det er en myte at hunder er aggressive mot hverandre og oppdrar valpene sine på harde måter. det er rett og slett ikke sant. Hunder som har blitt oppdratt slik av mennesker, kan videreføre dette til andre hunder. Det er sant, men det er ikke normal hunde-oppførsel.

Hunder er vennlige, konfliktsky dyr. De har et fantastisk finslipt språk for å unngår konflikt og aggresjon, men dessverre er det ikke nok mennesker som kjenner til det. De dempende signalene. Dette var nøkkelen til at jeg kunne begynne å virkelig forstå og hjelpe mine egne hunder. Språket deres var nesten blitt straffet helt vekk. De hadde gitt opp på at det fungerte å kommunisere med oss. Men det har lykkes oss å snu det, og nå nyter jeg å se de to hundene mine som ikke kom overens i det hele tatt, bruke signalene hver dag.

Vær snill mot hunden din. Man kan opdra en hund og sette grenser helt uten å ty til fysisk korrigering eller skremsler. Hunden har følelser akkurat som deg. Den trenger forståelse og tålmodighet. Akkurat som deg. Den trenger å få lov til å være seg selv, og bli elsket for det. Akkurat som deg!

Kanskje ville du ha en hund å trene agility med, men hunden synes det er for stressende. Så la den få slippe! Da får dere det bedre begge to. Det er ikke rettferdig å tvinge hunden til noe bare fordi du vil det. Hvordan ville du likt det selv?

Dette ble et langt og dypt hjertesukk. Og jeg vet det finnes mange bra trenere og eiere der ute, men noen ganger hører man bare om det negative. Som Turid Rugaas sier, man kan kun ta det én hund av gangen. Hun sier også at hun elsker alle hunder. Og det har jeg ikke noe problem med å forstå. Hittil har jeg ikke møtt en hund jeg ikke kunne tenke meg å ta med hjem. Er du vennlig mot dem, så er de vennlige tilbake. De har så mange positive egenskaper. Og vi kan virkelig lære så mye av dem. Spesielt deres glede over livet, konfliktløsende egenskaper og evne til tilgivelse. Jeg tror og håper at Kaisa og Whisky har tilgitt meg for at jeg behandlet dem så hardt og uvitende. Kaisa kommer til å bære det med seg resten av livet, mens Whisky heldigvis har kommet bedre ut av det. Men de fortjente bedre. Alle hunder fortjener bedre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar